Listing 1 - 10 of 45 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Meten = weten. Dat rijmt. Maar is het ook waar? In een toetsmachine worden kinderen niet reken-, of teken-, of taal-, maar tóetsvaardig gemaakt. Wat ze werkelijk kennen en kunnen zullen we zo nooit achterhalen. Daarom ging Freinet op zoek naar een vorm van (zelf)-beoordeling die aansloot bij zijn pedagogie van het werk. Hij vond die bij Baden-Powell, de grondlegger van de padvinderij. Die zag haarscherp, zo zegt Freinet: dat kinderen zichzelf voortdurend willen overtreffen, en door brevetten markeerde hij de stadia van hun veroveringen. In plaats van hun tekortkomingen en mislukkingen te belichten, zoals de huidige examens doen, zette hij zijn Verkenners op een startlijn en vroeg van hen om op ieder moment in elk geval uit te blinken bij de activiteit van hun voorkeur. Met zijn collega Petitcolas publiceerde Freinet in 1965 een brochure over de onderwijskundige toepassing van deze visie. Zij beschouwden Brevetten en meesterstukken als middelen: om bij onze kinderen alle levenskrachten te mobiliseren die hen stimuleren, die hen de intelligentie, het zelfvertrouwen, de durf en het zelfrespect geven om het beste waartoe ze in staat zijn uit zichzelf te halen. Jimke Nicolai schetst in een bijlage in dit 84 bladzijden tellende boek enkele hedendaagse ontwikkelingen die de actualiteit van de freinetpedagogie onderstrepen.https://www.freinetvereniging.eu/shop/?menu=shop&item=freinetbibliotheek
Choose an application
Le Journal scolaire. Dat is de oorspronkelijke titel van dit boekje. In De schoolkrant beschrijft Freinet de achtergronden van deze freinettechniek. Want dat is het: een werkwijze die hij ontwikkelde om leren te laten leven. Betekenisvol voor kind en leraar. Het is door Rouke Broersma in het Nederlands vertaald. Freinet heeft van zijn boek een drieluik gemaakt. Centraal staat de school- of klassenkrant. Maar er is geen krant zonder vrije tekst. En een krant zonder lezers; dat is niet duurzaam. En om de lezers te organiseren en te realiseren werkt Freinet in dit boek de schoolcorrespondentie uit. Naast het werken met de vrije tekst en de klassenkrant is dat de derde freinettechniek die in dit boek wordt aangereikt aan leraren die willen werken met levend leren. Kinderen sturen hun kranten naar andere scholen. De uitwisseling die tot stand komt leidt tot nieuwe vragen, onderzoeken en teksten. Het boek toont de waarde aan van de freinetwerkwijze. Niet enkel de achtergronden en de pedagogische, psychologische en sociale pluspunten van het gebruik van de schoolkrant worden uitgewerkt. Ook wijst Freinet leraren erop hoe de schoolkrant bijdraagt aan burgerschapsvorming en internationaal begrip. A5, 134 paginas, kleur, geïllustreerd met hedendaagse voorbeelden.https://www.freinetvereniging.eu/shop/?menu=shop&item=freinetbibliotheek
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Woonwagenbewoner --- Roma (volk) --- Methodeschool
Choose an application
Steineronderwijs --- Pedagogiek --- Methodeschool
Choose an application
Listing 1 - 10 of 45 | << page >> |
Sort by
|